FUNDACJA INNOVATIONS HUB
STATUT
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja pod nazwą Fundacja “Innovations Hub”, zwana dalej “Fundacją”, została ustanowiona aktem notarialnym o numerze 2164/2021 przez następujące osoby:
Kacpra Raciborskiego („Fundator Założyciel 1”);
Jakuba Borowego („Fundator Założyciel 2”); oraz
Ninę Badurę („Fundator Założyciel 3”), zwanych dalej łącznie “Fundatorami Założycielami”.
Obecnymi fundatorami Fundacji („Obecni Fundatorzy”) na mocy niniejszego Statutu zostają:
Fundator Założyciel 1;
Jakub Dąbroś, identyfikujący się nr PESEL: 0027090704 („JD”); oraz
Tomasz Zachwieja, identyfikujący się nr PESEL: 99082708939 („TZ”).
Fundacja działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), oraz niniejszego Statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
Fundację powołano na czas nieokreślony.
Nadzór nad Fundacją w zakresie zgodności jej działania z przepisami prawa, Statutu oraz celu, w jakim Fundacja została ustanowiona – sprawuje minister właściwy do spraw Rozwoju, Pracy i Technologii.
§ 3
Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
Fundacja może tworzyć oddziały, przedstawicielstwa (w tym zagraniczne) i inne placówki, a także przystępować do spółek lub innych organizacji posiadających lub nieposiadających osobowości prawnej.
Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać i współpracować z wszelkimi osobami i organizacjami, zarówno rządowymi jak i pozarządowymi, krajowymi jaki i zagranicznymi, których zakres działalności zbieżny jest z celami Fundacji.
W związku z prowadzoną działalnością, Fundacja może nawiązywać kontakty zagraniczne oraz być członkiem krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji z poszanowaniem niniejszego Statutu, norm prawa międzynarodowego, praw obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej i prawa ojczystego kontrahentów zagranicznych.
§ 4
Fundacja używa pieczęci z nazwą lub nazwą skróconą Fundacji oraz jej danymi identyfikacyjnymi.
Za skróconą nazwę Fundacji ustanawia się “InHub”.
Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego, który jest ustalany przez Fundatorów Założycieli.
Fundacja może używać tłumaczenia swojej nazwy w językach obcych, w tym w szczególności w języku angielskim, która brzmi: „Innovations Hub Foundation”
II. Działalność statutowa
§ 5
Celami Fundacji są:
prowadzenie działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej polegającej na kształceniu młodzieży, studentów i absolwentów;
wspieranie innowacyjności, kreatywności i przedsiębiorczości młodzieży, studentów oraz absolwentów, zwiększenie zainteresowania studentów rozwojem naukowym i tworzeniem innowacji;
tworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń, poglądów, wzajemnego uczenia się i inspirowania oraz kształtowanie partnerstwa pomiędzy podmiotami wspierającymi innowacyjność, przedsiębiorstwami, ośrodkami naukowymi, przedstawicielami świata biznesu, organizacjami pożytku publicznego, uczelniami i uniwersytetami, w tym w zakresie współpracy instytucjonalnej, technologicznej, gospodarczej, społecznej i edukacyjnej, na poziomie regionalnym, krajowym, europejskim i światowym;
kształtowanie świadomości w zakresie tworzenia innowacji, zakładania przedsiębiorstwa, działalności naukowej, ochrony własności intelektualnej, kompetencji miękkich;
wspieranie rozwoju wiedzy i umiejętności młodzieży, studentów i absolwentów, rozwój ich kompetencji i ich wiedzy w zakresie tworzenia innowacji, praktycznych zagadnień związanych z przedsiębiorczością i działalnością naukową, wzmocnienie pozycji studentów i absolwentów na rynku pracy;
wsparcie społeczności naukowej w zakresie transferu technologicznego, tworzenia innowacji, tworzenie warunków do rozwoju talentów i realizacji nowatorskich rozwiązań, a także wykorzystywania tych umiejętności na rzecz rozwoju technologicznego;
tworzenie przestrzeni do inkubacji i preinkubacji innowacyjnych projektów, w której studenci i absolwenci otrzymają pomoc w rozwoju swoich umiejętności i komercjalizacji projektów, wsparcie w akceleracji startupów oraz pozyskiwania przez nie funduszy;
tworzenie narzędzi, w tym narzędzi internetowych wspierających komercjalizację projektów i poszukiwanie partnerów biznesowych, inwestorów, a także innych osób niezbędnych do rozwoju projektu;
tworzenie interdyscyplinarnej międzynarodowej społeczności studentów i absolwentów a także praktyków biznesu, łączenie środowiska naukowego, biznesowego i akademickiego ze studentami;
kształtowanie postaw tolerancji i otwartości, wspieranie różnorodności, interdyscyplinarności, wielokulturowości i współpracy międzynarodowej;
promocję Rzeczypospolitej Polskiej na arenie międzynarodowej, umocnienie wizerunku Polski jako kraju budującego współpracę międzyuczelnianą pod sztandarem wspólnego przedsięwzięcia na płaszczyźnie naukowej, biznesowej i technologicznej.
Wyżej wymienione cele są realizowane na rzecz młodzieży, społeczności studentów i absolwentów w tym dorosłych aktywnych i nieaktywnych zawodowo, zamieszkałych na wsi i w mieście.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
inicjowanie, wspieranie i organizowanie krajowych i międzynarodowych projektów edukacyjnych, oświatowych, naukowych, społecznych i gospodarczych, a także wspierających innowacyjność;
organizację konkursów, programów mentoringowych, programów wsparcia, projektów studenckich;
podejmowanie inicjatyw społecznych, edukacyjnych, badawczych, działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowych zmierzających do kształcenia studentów, działalności innowacyjnej, rozwoju kreatywności, rozwoju wiedzy i kompetencji, wspierania różnorodności;
prowadzenie i wspieranie działalności informacyjnej, edukacyjnej, promocyjnej, marketingowej;
rozwój narzędzi internetowych wspierających działalność edukacyjną, innowacyjną i technologiczną, a także innych narzędzi internetowych zgodnych z celami fundacji;
świadczenie pomocy metodycznej w procesie wdrażania przedsięwzięć innowacyjno – wdrożeniowych i nowatorskich rozwiązań;
stworzenie przestrzeni wirtualnej oraz fizycznej do inkubacji, preinkubacji oraz akceleracji projektów i startupów;
współpracę ze środowiskiem naukowym, instytucjami krajowymi i międzynarodowymi, organizacjami pożytku publicznego, instytucjami publicznymi, organami władzy publicznej i samorządowej, środkami masowego przekazu oraz podmiotami gospodarczymi;
organizowanie prelekcji, wykładów, paneli dyskusyjnych, zjazdów, sesji naukowych, konferencji problemowych, seminariów, sympozjów, warsztatów, kursów, szkoleń, kongresów, prac badawczych, kół i zespołów zainteresowań, targów, imprez promocyjnych i innych wydarzeń specjalnych, jak również innych form działalności edukacyjnej w zakresie objętym celami Fundacji;
występowanie z wnioskami, opiniami i inicjatywami do instytucji rządowych, samorządowych i pozarządowych w zakresie działalności statutowej;
finansowanie stypendiów lub nagród osobom fizycznym i prawnym w zakresie objętym celami Fundacji;
realizację projektów, współfinansowanych ze środków publicznych, w tym ze środków krajowych i Unii Europejskiej;
prowadzenie innych niezbędnych działań służących do realizacji celów statutowych.
W zakresie realizacji celów Fundacja może zatrudnić pracowników na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło lub wolontariatu, jak również powierzyć w ramach innego stosunku prawnego wykonywanie określonych zadań lub czynności.
§ 6
Fundacja może realizować swoje cele poprzez odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD):
85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację;
82.30.Z - Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.
W zakresie odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego Fundacja dla osiągnięcia swoich celów statutowych może współpracować z organami administracji publicznej oraz samorządu terytorialnego na warunkach określonych w art. 5, 5a i 5b i dalszych ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w tym: składać wnioski o realizację zadań publicznych, przyjmować zlecenia realizacji zadań publicznych wraz z przyjęciem dotacji na ich wykonanie oraz zawierać stosowne umowy, a także brać udział w konkursach ofert na realizację zadań publicznych.
Fundacja realizując cele statutowe może wspierać technicznie, szkoleniowo, organizacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe, osoby prawne i inne jednostki organizacyjne.
III. Działalność gospodarcza
§ 7
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
Dochody Fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych.
W celu realizacji swoich celów statutowych Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą w zakresie:
18.12.Z - Pozostałe drukowanie;
18.13.Z - Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
32.40.Z - Produkcja gier i zabawek;
58.11.Z - Wydawanie książek;
58.12.Z - Wydawanie wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych);
58.13.Z - Wydawanie gazet;
58.14.Z - Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków;
58.19.Z - Pozostała działalność wydawnicza;
58.21.Z - Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych;
58.29.Z - Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania;
59.11.Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
59.12.Z - Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
59.13.Z - Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
59.20.Z - Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych;
62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem;
62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
63.12.Z - Działalność portali internetowych;
63.91.Z - Działalność agencji informacyjnych;
63.99.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
66.30.Z - Działalność związana z zarządzaniem funduszami;
68.10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek;
68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
68.32.Z - Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie;
69.10.Z - Działalność prawnicza;
69.20.Z - Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe;
70.21.Z - Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;
70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne;
71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne;
72.11.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii;
72.19.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
72.20.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych;
73.11.Z - Działalność agencji reklamowych;
73.20.Z - Badanie rynku i opinii publicznej;
74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania;
74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
77.39.Z - Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane;
77.40.Z - Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim;
78.10.Z - Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników;
78.20.Z - Działalność agencji pracy tymczasowej;
78.30.Z - Pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników;
79.12.Z - Działalność organizatorów turystyki;
85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Za moment rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundacje uznaje się moment wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
IV. Majątek Fundacji
§ 8
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie pieniężnej 2100 zł (słownie: dwa tysiące sto złotych).
Kwota 1000zł pochodząca z funduszu założycielskiego przeznaczona jest na prowadzenie działalności gospodarczej przez Fundację.
§ 9
Dochody Fundacji pochodzić mogą z:
darowizn, subwencji, dotacji, spadków, zapisów, grantów, nagród lub innego rodzaju przysporzeń majątkowych, poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne;
przychodów z prowadzenia odpłatnej działalności pożytku publicznego;
praw majątkowych oraz pożytków i dochodów z tych praw;
zbiórek i imprez publicznych;
aukcji organizowanych przez Fundację na jej rzecz;
oprocentowania rachunków bankowych i lokat, z zysków ze sprzedaży i posiadania
papierów wartościowych;
nieruchomości i ruchomości otrzymanych z darowizn lub zakupionych przez Fundację;
majątku własnego Fundacji;
wszelkich innych dochodów (w ramach obowiązującego prawa);
z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację.
§ 10
Dochody Fundacji mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację celów statutowych Fundacji oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji.
Środki pochodzące ze źródeł wymienionych w §9 przeznaczane są na realizację dowolnego celu Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
Ofiarodawca może zastrzec sobie anonimowość, a także wskazać cel, na który w ramach programu działań Fundacji przeznacza wniesione środki.
Fundacja może tworzyć fundusze, w tym o charakterze celowym, zgodnie z wolą ofiarodawcy sygnowane jego nazwiskiem lub nazwą.
§ 11
W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili złożenia tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§ 12
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe zgodnie z obowiązującym prawem.
§ 13
Zabrania się:
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub jej pracowników oraz osób, z którymi członkowie jej organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi";
przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub jej pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
V. Organy Fundacji
§ 14
Organami Fundacji są: Rada Fundatorów, Zarząd Fundacji, Rada Fundacji oraz Zespół Ekspertów.
VI. Rada Fundatorów
§ 15
Fundatorzy, którzy ustanowili Fundację pozostają Fundatorami Założycielami i funkcję tę przestają pełnić tylko w wypadku śmierci.
W skład Rady Fundatorów wchodzą wyłącznie Obecni Fundatorzy w rozumieniu §1 ust.2 Statutu.
Skład Rady Fundatorów może się zmieniać. Decyzję o zmianie składu osobowego (przystąpieniu lub wystąpieniu do) Rady Fundatorów podejmuje Rada Fundatorów, większością 2/3 głosów.
Obecny Fundator przestaje być członkiem Rady Fundatorów w przypadku:
śmierci,
utraty lub ograniczenia zdolności do czynności prawnych,
w złożenia oświadczenia o rezygnacji z pełnienia Funkcji,
podjęcia większością 2/3 głosów uchwały Rady Fundatorów o usunięciu danego Obecnego Fundatora z Rady Fundatorów.
Członkowie Rady Fundatorów mogą zostać powołani do Zarządu Fundacji, w tym do pełnienia funkcji Prezesa, Wiceprezesa lub Członka Zarządu Fundacji.
Wszystkie decyzje Rada Fundatorów podejmuje większością 2/3 głosów.
Rada Fundatorów:
powołuje i odwołuje członków Zarządu Fundacji,
powołuje i odwołuje Obecnych Fundatorów,
ustala wynagrodzenie członków Zarządu Fundacji,
uchwala zmiany w Statucie Fundacji,
zmienia siedzibę Fundacji,
zatwierdza sprawozdanie finansowe i udziela absolutorium członkom Zarządu Fundacji.
powołuje i odwołuje pełnomocnika Rady Fundatorów zwanego dalej “Pełnomocnikiem”. Zadania Pełnomocnika określi Rada Fundatorów w stosownej uchwale.
Posiedzenie Rady Fundatorów może odbywać się w siedzibie Fundacji lub w każdym innym miejscu w granicach Rzeczypospolitej.
Posiedzenie Rady Fundatorów może się odbywać za pomocą środków porozumiewania się na odległość, umożliwiających komunikację głosową jak i przekaz wideo.
VII. Zarząd Fundacji
§ 16
Władzę w Fundacji sprawuje Zarząd Fundacji, zwany dalej “Zarządem” będący jej organem wykonawczym.
Zarząd składa się z maksymalnie pięciu członków.
Funkcję członka Zarządu, w tym Prezesa Zarządu oraz Wiceprezesów może pełnić również członek Rady Fundatorów.
Z mocy niniejszego Statutu członkami Zarządu Fundacji stają się: Tomasz Zachwieja, Jakub Dąbroś oraz Kacper Raciborski.
Wymienieni w §16 ust. 4 Statutu członkowie Zarządu Fundacji są stałymi członkami Zarządu, pełnią swoją funkcję przez czas nieoznaczony.
Rada Fundatorów może powołać członków Zarządu Fundacji.
Kadencja członków Zarządu, o których mowa w §16 ust. 6 Statutu wynosi 3 lata.
Funkcję członka Zarządu Fundacji można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
Rada Fundatorów może odwołać członka Zarządu Fundacji w stosownej uchwale.
W przypadku zmian w składzie Zarządu w czasie trwania kadencji, okres pełnienia funkcji przez nowych członków Zarządu kończy się wraz z upływem najwcześniejszego terminu, w którym kończy się kadencja dowolnego z członków Zarządu.
Członkostwo w Zarządzie ustaje w wyniku odwołania przez Radę Fundatorów w każdym czasie oraz w przypadku:
pisemnej rezygnacji;
rażącego naruszenia postanowień Statutu, regulaminów lub uchwał Fundacji;
działania na szkodę Fundacji;
trwałej utraty zdolności do sprawowania funkcji na skutek choroby lub ułomności;
utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
śmierci.
§ 17
Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu.
Wiceprezes Zarządu kieruje bieżącymi pracami Zarządu w zastępstwie Prezesa Zarządu.
Do obowiązków Wiceprezesa należy między innymi zwoływanie posiedzeń Rady Fundacji.
Do obowiązków Wiceprezesa należy również kierowanie pracami Zespołu Ekspertów.
Obowiązki wskazane w §17 ust. 2a i 2b, Zarząd Fundacji może powierzyć dowolnemu członkowi wspomnianych organów w formie uchwały.
Z mocy niniejszego Statutu Prezesem Zarządu Fundacji staje się Kacper Raciborski.
Z mocy niniejszego Statutu Wiceprezesami Zarządu Fundacji stają się Tomasz Zachwieja oraz Jakub Dąbroś.
Do reprezentowania Fundacji na zewnątrz w ramach spraw, w których wysokość zobowiązania Fundacji nie przekracza kwoty 20.000 zł (dwudziestu tysięcy złotych) brutto, każdy członek Zarządu może działać samodzielnie.
W przypadku gdy z dokonywanej czynności prawnej wynika lub może wyniknąć zobowiązanie Fundacji przewyższające kwotę 20.000 zł (dwudziestu tysięcy złotych) brutto, do reprezentowania Fundacji na zewnątrz uprawnionych jest dwóch Członków Zarządu współdziałających ze sobą.
Do składania oświadczeń woli w zakresie czynności deklaratoryjnych, takich jak wydawanie zaświadczeń, nadawanie i przyjmowanie patronatów oraz potwierdzanie współpracy nawiązanej z podmiotami trzecimi, w zakresie zawierania umów zlecenia, wolontariatu oraz o praktyki absolwenckie, a także w zakresie reprezentacji Fundacji przed organami administracji publicznej, sądami, bankami oraz urzędami uprawniony jest każdy Członek Zarządu działając samodzielnie.
§ 18
Do zadań Zarządu Fundacji należy:
kierowanie działalnością Fundacji i reprezentowanie jej na zewnątrz;
ustalanie kierunków i metod działalności merytorycznej i finansowej Fundacji;
dokonywanie wyboru przedsięwzięć i projektów realizowanych i wspieranych przez Fundację w celu osiągania jej celów statutowych;
podejmowanie decyzji o przystępowaniu do zrzeszeń i innych organizacji;
uchwalanie regulaminów;
tworzenie i organizowanie niezbędnych stałych lub doraźnych jednostek i komórek organizacyjnych wraz z nadaniem regulaminu organizacyjnego i określenie zasad i zakresu działania;
sprawowanie zarządu nad majątkiem i sprawami Fundacji;
przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji;
opracowywanie struktur organizacyjnych Fundacji;
powoływanie i odwoływanie członków Rady Fundacji;
sprawowanie kontroli nad działalnością członków Rady Fundacji;
określanie wynagrodzenia członków Rady Fundacji;
powoływanie i odwoływanie ekspertów, członków Zespołu Ekspertów;
ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad i wielkości wynagrodzeń dla pracowników Fundacji, a także osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilnoprawnych oraz zwrotu poniesionych wydatków przez wolontariuszy;
podejmowanie uchwały o połączeniu Fundacji z inną fundacją;
podejmowanie uchwały o przystąpieniu Fundacji do zrzeszeń i innych organizacji;
podejmowanie uchwały o likwidacji Fundacji oraz powołanie likwidatora Fundacji;
wskazanie fundacji lub instytucji, na rzecz której zostanie przekazany majątek pozostały po likwidacji Fundacji;
powoływanie i rozwiązywanie jednostek organizacyjnych Fundacji w kraju i zagranicą, określając ich zasięg terytorialny, przedmiot działalności, organy i ich kompetencje, zatwierdzanie regulaminów ich działania i nadzorowania ich działalności;
powoływanie konsultantów dla oceny podejmowanych przez Zarząd Fundacji działań;
podejmowanie uchwał i postanowień w sprawach nie zastrzeżonych dla innych organów Fundacji.
§ 19
Posiedzenia Zarządu zwołuje się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Posiedzenia Zarządu są ważne, jeżeli jest na nim obecnych minimum połowa członków.
Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes Zarządu lub Wiceprezes Zarządu.
Posiedzenie Zarządu może odbywać się w siedzibie Fundacji lub w każdym innym miejscu w granicach Rzeczypospolitej.
Posiedzenie Zarządu może się odbywać za pomocą środków porozumiewania się na odległość, umożliwiających komunikację głosową jak i przekaz wideo.
Członkowie Zarządu mogą korzystać ze środków porozumiewania się na odległość przy głosowaniu.
Uchwały Zarządu podpisuje Prezes Zarządu.
Zarząd Fundacji może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
Zarząd Fundacji może upoważnić pełnomocników, o których mowa w ustępie poprzedzającym, do reprezentowania Fundacji na zewnątrz, w zakresie określonego katalogu spraw. Do udzielenia takiego upoważnienia konieczne jest współdziałanie co najmniej dwóch Członków Zarządu. Upoważnienie to udzielane jest w formie aktu notarialnego.
§ 20
Zarząd Fundacji ustala programy działania, określające przewidywane w określonym czasie rodzaje i formy działalności statutowej.
§ 21
Wynagrodzenie członków Zarządu Fundacji, związane z pełnioną przez nich funkcją ustala Rada Fundatorów.
Wynagrodzenie Zarządu Fundacji, członków powołanych przez Zarząd Fundacji oraz zatrudnionych pracowników jest wypłacane z pozyskanych środków, bez naruszania zasobów finansowych przekazywanych przez Radę Fundacji.
Członkowie Zarządu, oraz członkowie innych organów Fundacji powołanych przez Zarząd mogą otrzymać zwrot udokumentowanych i uzasadnionych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach organów Fundacji, w tym kosztów podróży.
VIII. Rada Fundacji
§ 22
Zarząd Fundacji powołuje Radę Fundacji jako organ mający pomagać Zarządowi w realizacji celów statutowych.
Rada Fundacji składa się z nieograniczonej ilości członków wybieranych przez Zarząd Fundacji.
Członkowie Rady Fundacji zostają powołani na czas nieokreślony.
Do zadań Rady Fundacji należy w szczególności:
nawiązywanie kontaktów z zagranicznymi uczelniami i organizacjami studenckimi;
wspieranie koordynatorów lokalnych w każdym kraju;
koordynowanie działań związanych z finansowaniem działań międzynarodowych (w których skład wchodzi m.in. wnioski i komercyjne partnerstwa strategiczne dotyczące międzynarodowych działań fundacji);
koordynowanie zespołu grafików i dbałość o spójną i odpowiednią identyfikację wizualną;
koordynowania zespołu copywriterów i dbałość o właściwą treść postów;
koordynowanie działań związanych z produkcją filmów i zdjęć promocyjnych;
koordynowanie działań fundacji w mediach społecznościowych;
nawiązywanie kontaktów i prowadzenia relacji z przedstawicielami firm i instytucji partnerskich;
weryfikacja tekstów i innych materiałów, które zostaną przekazane obecnym lub potencjalnym partnerom;
koordynowanie działań związanych z organizacją spotkań z obecnymi i potencjalnymi partnerami;
koordynowanie działań związanych z tworzeniem, weryfikacją, uchwalaniem i wywiązywaniem się z umów i aktów prawnych, które zostaną podpisane przez fundację;
koordynowanie działań związanych z zarządzaniem budżetem fundacji;
koordynowanie księgowości, rozliczanie wydatków i przychodów fundacji;
ocena ryzyka braku płynności lub niewypłacalności fundacji;
koordynowanie działań związanych z tworzeniem i weryfikacją materiałów udostępnianych przez fundację;
organizacja prelekcji, wykładów, paneli dyskusyjnych, zjazdów, sesji naukowych, konferencji problemowych, seminariów, sympozjów, warsztatów, kursów, szkoleń, kongresów, prac badawczych, kół i zespołów zainteresowań, targów, imprez promocyjnych i innych wydarzeń specjalnych, jak również innych form działalności edukacyjnej w zakresie objętym celami Fundacji;
nawiązywanie relacji i partnerstw strategicznych z partnerami merytorycznymi, takimi jak Think Tanki, Fundacje, Szkoły wyższe i uniwersytety, czy organizacje NGO;
koordynowanie badań naukowych prowadzonych przez fundację, koordynowanie działań związanych z tworzeniem i działalnością rady doradczej fundacji;
koordynowanie działań związanych z pozyskiwaniem partnerów medialnych;
koordynowanie procesu przygotowywania treści dla partnerów medialnych, takich jak: artykuły promocyjne, filmy promocyjne i inne treści promocyjne;
koordynowanie działań związanych z obecnością fundacji w mediach;
koordynowanie działań związanych z utrzymywaniem i rozwijaniem relacji z obecnymi i nowymi partnerami medialnymi fundacji;
koordynowanie procesu rekrutacji i zarządzanie zasobami ludzkimi.
Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w wyniku odwołania przez Zarząd w każdym czasie oraz w przypadku:
pisemnej rezygnacji;
rażącego naruszenia postanowień Statutu, regulaminów lub uchwał Fundacji;
działania na szkodę Fundacji;
śmierci.
Kontrolę nad działaniem członków Rady Fundacji, sprawuje Zarząd.
§ 23
Członkowie Rady Fundacji spotykają się przynajmniej raz w miesiącu na spotkaniach Rady Fundacji.
Spotkania Rady Fundacji zwołuje Wiceprezes Fundacji.
Wiceprezes ustala harmonogram spotkania w konsultacji z Zarządem.
O zwołaniu spotkania Rady Fundacji, Wiceprezes informuje wszystkich członków Rady Fundacji nie później niż 24 godziny przed terminem spotkania, określającą termin i harmonogram spotkania.
W spotkaniu Rady Fundacji, członkowie mogą uczestniczyć za pomocą środków porozumiewania się na odległość, umożliwiających komunikację głosową jak i przekaz wideo.
Członkowie Rady Fundacji mogą korzystać ze środków porozumiewania się na odległość przy głosowaniu.
Rada Fundacji podejmuje decyzje zwykłą większością głosów wszystkich członków Rady Fundacji.
Decyzje Rady Fundacji mają charakter doradczy i nie są wiążące dla Zarządu.
W spotkaniach Rady Fundacji mogą uczestniczyć członkowie Zarządu.
W przypadku głosowania, głos członka Zarządu ma taką samą moc jak głos członka Rady Fundacji.
IX. Zespół ekspertów
§ 24
Zespół Ekspertów (dalej zwany „Zespołem”) jest ciałem doradczym i opiniotwórczym Zarządu Fundacji, którego członkowie są powoływani i odwoływani – w miarę potrzeby – przez Zarząd.
Członkowie Zespołu Ekspertów powoływani są przez Zarząd Fundacji na czas nieokreślony.
Rolą Zespołu jest w szczególności :
dostarczanie informacji i porad we wszystkich sprawach związanych z realizacją celów Fundacji;
sugerowanie nowych kierunków programowych działalności Fundacji;
proponowanie nowych inicjatyw i programów zmierzających do rozwoju Fundacji;
działania doradcze względem Rady Fundacji oraz Zarządu;
wspomaganie i promocja działalności Fundacji.
Do Zespołu może być powołana nieograniczona liczba osób.
Pracami Zespołu kieruje Wiceprezes Fundacji.
§ 25
Ekspertem może być osoba fizyczna, która akceptuje cele Fundacji i zobowiązuje się przestrzegać Statut, która to osoba z uwagi na swoje doświadczenia i działania na rzecz realizacji rozwoju idei innowacji oraz innych celów statutowych Fundacji oraz z uwagi na posiadany autorytet zawodowy, uzyskała aprobatę Zarządu w postaci uchwały.
Członkami Zespołu mogą być zarówno obywatele polscy jak i obywatele innych krajów.
Członkowie Zespołu mogą uczestniczyć we wszystkich akcjach, imprezach i przedsięwzięciach organizowanych przez Fundację lub z jej udziałem.
Członkowie Zespołu nie pobierają wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności opisanych w §24 ust. 3, z wyjątkiem zwrotu uzasadnionych wydatków poniesionych z tytułu uczestnictwa w pracach tego ciała doradczego, w tym kosztów podróży.
§ 26
Przynależność do Zespołu ustaje w razie:
dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego Zarządowi na piśmie;
podjęcia uchwały przez Zarząd o zaprzestaniu współpracy ustania przyczyny, dla której Zespół został powołany;
nieprzestrzegania przez członka Zespołu postanowień Statutu lub uchwał władz Fundacji;
działania na szkodę Fundacji;
zaistnienia innych okoliczności, które uniemożliwiają bądź w znaczny sposób utrudniają działanie członka Zespołu albo powodują wobec niego utratę zaufania;
śmierci członka Zespołu.
Uchwałę o zaprzestaniu współpracy doręcza się członkowi Zespołu na piśmie.
X. Postanowienia końcowe
§ 27
Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundatorów.
§ 28
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd.
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze uchwały większością głosów, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundatorów.
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone wolą Rady Fundatorów na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.
§ 29
Zmian w Statucie Fundacji dokonują Obecni Fundatorzy działając jako Rada Fundatorów, w drodze uchwały.
Zmiany Statutu mogą dotyczyć również celów, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
§ 30
W celu zapewnienia sprawnej obsługi biurowej Fundacji, Zarząd może utworzyć Biuro Fundacji.
Zadania i Regulamin Biura Fundacji określa Zarząd w stosownej uchwale.
§ 31
W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w §15 ust.4 w odniesieniu do wszystkich Obecnych Fundatorów, wszystkie kompetencje Rady Fundatorów, wynikające ze statutu, realizują Fundatorzy Założyciele, którzy w terminie 30 (słownie: trzydziestu) dni od powzięcia wiadomości o takim zdarzeniu zobowiązani będą do powołania nowych Obecnych Fundatorów. W przypadku śmierci wszystkich Fundatorów Założycieli, uprawnienie to przejmuje Zarząd Fundacji, większością ⅔ głosów wszystkich członków Zarządu.
§ 32
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie postanowienia ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o Fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późniejszymi zmianami) i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. nr. 234, poz. 1536 z późniejszymi zmianami).
§ 33
Pierwotne brzmienie Statutu zostało uchwalony przez Fundatorów Założycieli z dniem 28.05.2021.
Pierwotne brzmienie Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Obecne brzmienie Statutu zostało uchwalone przez Radę Fundatorów w dniu 19.06.2024.